دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
07 تير 1397 - 09:47

استعفا يا شيطنت مشترک با ترامپ

این پیشنهاد روی دیگر پیشنهاد مستقیم و بدون قید و شرط با آمریکا از سوی شماری از عناصر سیاسی موافق سازش به شمار می‌آید که با چاشنی تهدید و فشار بر نظام نیز همراه است و این پیام را به نظام می‌دهد که اگر با مذاکرات سیاسی برای حفظ برجام به هر قیمت موافق نباشد، با استعفای روحانی مواجه بوده و موافقان برجامی او را در مقابل خود خواهد داشت.
نویسنده :
رسول سنایی راد
کد خبر : 1020

پایگاه رهنما به نقل از بصیرت ، به تازگی آقای حسین موسویان که در گذشته عضو تیم مذاکرات هسته‌ای و از نزدیکان آقای روحانی و مشوقان منتهی به برجام نیز بوده، پیشنهاد کرده است آقای روحانی استعفا دهد. او هم‌اکنون ساکن آمریکاست، دلیل این پیشنهاد را مسائل پیش روی کشور ذکر کرده است. این در حالی است که با توجه به نقش وی در مذاکرات هسته‌ای با تروئیکای اروپایی در دهه ۸۰ و تأییدات و ترغیب‌های وی در مذاکرات دهه ۹۰ می‌توان رمز این پیشنهاد را در جعبه سیاه مربوط به برجام جست‌وجو و گمانه‌زنی‌های زیر را در این زمینه مطرح کرد:
۱ـ این پیشنهاد روی دیگر پیشنهاد مستقیم و بدون قید و شرط با آمریکا از سوی شماری از عناصر سیاسی موافق سازش به شمار می‌آید که با چاشنی تهدید و فشار بر نظام نیز همراه است و این پیام را به نظام می‌دهد که اگر با مذاکرات سیاسی برای حفظ برجام به هر قیمت موافق نباشد، با استعفای روحانی مواجه بوده و موافقان برجامی او را در مقابل خود خواهد داشت.
۲ـ با توجه به پیگیری خط حفظ برجام با اروپا از سوی آقای روحانی و اطلاع آقای موسویان از ناتوانی اروپا در ارائه تضمین به جمهوری اسلامی یا برآوردن شرایط جمهوری اسلامی ایران در برابر فشار ترامپ یا حفظ منافع همکاری و همراهی با آمریکا، رها کردن نیمه‌کاره این مذاکرات به بهانه استعفا، هم روحانی و حامیان خط حفظ برجام را از این مذاکرات احتمالاً نافرجام نجات می‌دهد و هم با متهم کردن نظام به کارشکنی و فراهم نکردن شرایط ادامه کار روحانی، زمینه بازگشت به مذاکرات هسته‌ای را برای آینده حفظ می‌کند.
۳ـ در وضعیتی که برجام با وجود همه هزینه‌های پرداخت شده برای رسیدن به آن و اجرای این توافق‌نامه با بدعهدی آمریکا و رندی برخی دولت‌های اروپایی به آستانه فروپاشی رسیده و به کما رفته است، استعفای روحانی ضمن نجات وی از پاسخگویی به مردم، این تلقی را در افکار عمومی پدید می‌آورد که نظام موقعیت اصلاح و ادامه مسیر را فراهم نکرد و نگذاشت برجام به فرجام مطلوب برسد.
در واقع، آقای موسویان نوعی کناره‌گیری طلبکارانه را پیشنهاد می‌دهد که تا پیش از پیچیده‌تر شدن اوضاع و آشکار شدن معطل نگه داشتن کشور برای گشایش‌های نسیه و مبهم برجامی به جای تکیه بر منابع داخلی باز هم توپ را در زمین نظام و هشداردهندگان به اعتماد نابجا به دشمن انداخته و از سوی دیگر دوقطبی کاذب برجامیان‌ـ نابرجامیان را همچنان در داخل کشور حفظ کند.
البته روی دیگر اجرایی شدن این پیشنهاد بی‌اعتبارسازی روحانی را هم رقم می‌زند که با توجه به آشکار شدن علایمی از پیچیدگی شرایط و آن هم ناشی از اقدامات برجامی خود او، با استعفا مردم را تنها گذاشته و کنج عافیت اختیار کرده است.
از این رو چنین پیشنهادی، پیش از آنکه از سر خیرخواهی باشد، به موازات خواسته نویسندگان نامه مذاکرات بدون قید و شرط و در راستای خواسته آمریکا برای واداشتن جمهوری اسلامی به سازش و بازگشت به میز مذاکره با تصویر غلط باج دادن در برابر فشار‌های سه‌گانه عملی، روانی و اقتصادی به شمار می‌آید که نه برای منتقدان و نه حامیان آقای روحانی مسموع نخواهد بود. در واقع، این پیشنهاد نوعی شیطنت با ترامپ است.

منبع: بصیرت
برچسب ها: استعفا دولت ترامپ

ارسال نظرات